Geen bereik Vodafone

Geen bereik Vodafone

Je wilt te allen tijde bereikbaar zijn, niks is vervelender dan een belangrijk telefoontje missen of zelf niet kunnen bellen. Soms heb je geen bereik bij Vodafone, waardoor je niet kunt bellen of gebeld worden. Wil je er voor zorgen dat je weer bereik met Vodafone hebt? Lees dan onze tips om dit probleem op te lossen.

 

 

1. Storing Vodafone

Wanneer je denkt dat er een storing bij Vodafone is, is het handig als je ook kijkt of andere Vodafone klanten hier last van ondervinden. Hiermee kan je uitsluiten of het probleem bij Vodafone ligt of ergens anders. Op de website van Vodafone kan je zoeken op storingen en werkzaamheden, daarnaast kan je op de alle storingen website kijken of mensen een storing hebben gemeld. 

Wanneer je geen storingen kunt vinden op de website van Vodafone of alle storingen en je ondervindt nog steeds problemen dan ligt het probleem mogelijk ergens anders. De eerstvolgende controle die je kunt doen zijn de instellengen van je smartphone. Wanneer het daarmee niet verholpen is volgen er nog overige tips.

Vodafone storing checker
^ Storingen & werkzaamheden op de Vodafone website.

 

2. Smartphone instellingen

Wanneer je hebt gecontrolleerd of er geen storing is bij Vodafone, maar je kunt nog steeds niet bellen dan hebben we nog enkele tips om je telefoon instellingen te wijzigen. Het komt regelmatig voor dat het met behulp van deze stappen wordt opgelost.

 

Stap 1. Start je telefoon opnieuw op wanneer Vodafone geen ontvangst heeft

Vaak is het herstarten van telefoon al genoeg om weer verbinding te krijgen. Want bij het worden de instellingen gereset. Je kan je telefoon herstarten door de uitknop ingedrukt te houden en daarna te kieze voor "Opnieuw opstarten".

 

Stap 2. Schakel automatisch selecteren in om met Vodafone te verbinden

Als je naar je telefoon instellingen gaat en kiest voor "Verbindingen" of "Netwerken" dan kan je zien hoe het nu staat ingesteld. Wanneer hij al op automatisch stond, schakel je hem even over op handmatig en schakel je vervolgens terug naar automatisch. Indien hij op handmatig stond, schakel je hem over op automatisch.

Mobiele netwerken KPN

Zorg ervoor dat automatisch selecteren staat ingeschakeld om automatisch verbinding te maken met Vodafone.

netwerkoperators automatisch selecteren

 

Stap 3. Zorg ervoor dat de vliegtuigstand staat uitgeschakeld

Controleer of je boven in beeld geen vliegtuig icoon ziet staan, dit houdt in dat de vliegtuigmodus is ingeschakeld. Wanneer de vliegtuigstand staat ingeschakeld zal je geen signaal van Vodafone kunnen ontvangen. Gelukkig kan je dit zelf gemakkelijk uitschakelen door met je vinger langs de bovenrand van je scherm naar beneden te trekken. Hier zal je het vliegtuig icoon tussen zien staan, door erop te klikken schakel je de vliegtuigmodus weer uit.

vliegtuigstand ingeschakeld

 

Stap 4. Controleer je Vodafone simkaart

Door het wisselen van je simkaart naar een ander toestel kan je uitsluiten of het probleem bij je smartphone of de Vodafone simkaart ligt. Wanneer hij in een ander toestel wel werkt dan ligt het aan je smartphone. Om dit op te lossen kan je het beste contact opnemen met de winkel waar je je smartphone gekocht hebt. Daarnaast zou je ook zelf kunnen testen om de telefoon naar fabrieksinstellingen terug te zetten, let hierbij wel op dat je al je gegevens verliest.

Indien de sim kaart in een andere smartphone ook geen signaal heeft dan ligt het probleem waarschijnlijk bij Vodafone zelf. Wat je nog wel kunt doen is controleren of je buiten wel ontvangst hebt. Wanneer je ook buiten geen ontvangst hebt kan je het beste contact opnemen met Vodafone om tot een oplossing te komen. 

 

3. Externe oorzaken slechte ontvangst Vodafone

Wanneer je na het doorlopen van de eerdere stappen nog steeds geen ontvangst hebt is het mogelijk dat het signaal van de Vodafone zendmast je niet bereikt. Vaak heeft dit te maken met de isolatie van het gebouw waarin je je bevindt. Als je buiten wel gewoon kunt bellen dan weet je waardoor dit komt. Mogelijk is de afstand tot de mast te groot waardoor er weinig signaal overblijft. Dit is gelukkig wel makkelijk op te lossen met een GSM repeater.

Op afgelegen plekken is er slechte ontvangst in het buitengebied, dit heeft onder andere te maken met bomen die het signaal absorberen, waardoor jij als klant van Vodafone geen ontvangst hebt.

Naast de daadwerkelijke afstand tot de mast kunnen alle obstakels (zoals gebouwen of bergen) ook voor problemen zorgen. Wanneer een hoog gebouw zich tussen jou en de zendmast bevindt dan is de kans aanwezig dat het signaal je niet bereikt of zeer zwak is. Signalen weerkaatsen van gebouwen en bergen, waardoor het mogelijk is dat het signaaal van Vodafone je helemaal niet kan bereiken.

Maar de isolatie van het gebouw is vaak ook een grote factor waardoor je geen signaal van Vodafone ontvangt. Dit is het meest voorkomende probleem, door de goed geisoleerde gebouwen van tegenwoordig. Een prima oplossing hiervoor is de GSM repeater. Hiermee vang je het signaal buiten op en breng je het naar binnen toe.

 

gsm mast KPN

 

4. Oplossing bij geen service Vodafone

We hebben geen invloed op hoeveel en waar de zendmasten van Vodafone staan, maar we kunnen je wel helpen bij het kiezen van de juiste GSM repeater. Alle repeaters die wij verkopen bestaan uit een set van vier onderdelen. Het eerste deel is de buitenantenne. De buitenanne ontvangt het signaal signaal van de zendmast van Vodafone. Het is daarom ook belangrijk dat deze in de richting van de zendmast van Vodafone wordt geplaatst.

Het tweede deel is de coaxkabel die je gebruikt om de repeater met de buitenantenne te verbinden.Het derde onderdeel is de repeater zelf, hier heb je allerlei verschillende soorten van, vraag ons vooral om advies wanneer je hier zelf niet uitkomt. Als vierde onderdeel heb je de binnenantenne, doormiddel van deze antenne zend je het signaal binnen nogmaals uit. De hoeveelheid binnenantennes is afhankelijk van de afmetingen van de ruimte en de materialen waarvan de muren zijn gemaakt. Op basis van hoeveel binnenantennes je nodig hebt bepaal je hoe sterk de repeater moet zijn. Wanneer je slechts 1 binnenantenne verwacht nodig te hebben dan heb je voldoende aan een 10dBm repeater.

Wanneer je een repeater uitzoekt voor Vodafone moet je vooral letten op de ondersteuning van de volgende frequenties: 900Mhz (2G bellen/smsen), 800Mhz (4G internet), 1800Mhz (5G internet). Een repeater die alle drie deze frequenties ondersteund is de RF LED10-A, deze heb je ook in de 15, 20 en 23 uitvoering. Wanneer 4G en 5G niet belangrijk zijn maar het je enkel om bellen/smsen gaat, dan heb je aan de RF E10S voldoende.

We zien dat bij kantoren of overige bedrijf locaties waar veel verschillende telecom providers gebruikt worden vaak behoefte hebben aan repeater die voor alles werkt. Vaak wordt er hier ook gekozen voor de bovenstaande RF LED repeaters, omdat deze het 2G en 4G signaal versterken voor alle providers. Bij middelgrote tot grote bedrijven geven we altijd advies op maat, hierbij kijken we precies wat je nodig hebt om een goede dekking te krijgen.

 

5. Advies op maat

Wanneer je twijfelt over welke repeater je nodig hebt, of hoeveel en waar de binnenantennes geplaatst moeten worden kan je ons vragen om advies. We denken graag met je mee en kunnen hiervoor een vrijblijvend advies opsturen. Met name bij grotere locaties waarbij je meerdere binnenantennes nodig hebt is het handig om dit te overleggen. Je wilt niet teveel en niet te weinig signaal per binnenantenne om de juiste werking te garanderen. Je kan ons bereiken door het Advies op maat formulier in te vullen of door te bellen of e-mailen. Je kunt van ons verwachten:

  • Afstand tot de mast
    Op basis van het adres geven we advies over de richting van de buitenantenne en welk type buitenantenne hiervoor geschikt is.
  • Plattegrond
    Wanneer er een plattegrond beschikbaar is kunnen wij adviseren waar de antennes geplaatst moeten worden.
  • Diagram
    Doormiddel van diagram laten we zien hoe alles met elkaar verbonden is, wat de verliezen zijn en hoeveel dB er per binnenantenne uitkomt.
  • Offerte
    Een overzicht van de benodigde producten en kosten.