Slechte ontvangst KPN

Slechte ontvangst KPN

Heb je last van wegvallende gesprekken of kan je niet bellen of gebeld worden? Slechte ontvangst bij KPN komt helaas op sommige plekken nog steeds voor. Gelukkig is dit een probleem dat op te lossen is. Dankzij een aantal tips zorgen wij ervoor dat je weer bereik met KPN hebt.

 

  1. Storing KPN
  2. Smartphone instellingen
  3. Externe oorzaken slechte ontvangst KPN
  4. Oplossing voor "Geen service KPN" problemen
  5. Vrijblijvend advies

 

1. Storing KPN

Als je merkt dat je geen ontvangst hebt bij KPN en ook andere KPN abonnees hier last van hebben kan het zijn dat het probleem bij KPN ligt. Alle storingen van KPN zijn te bekijken op hun website. Daarnaast kan je ook op de alle storingen website kijken of mensen een storing hebben gemeld, let wel op dat dit niet alleen over KPN mobiel gaat.

Zijn er geen storingen bekend bij KPN, maar ontvang je nog steeds geen signaal? Dan is het mogelijk dat het aan de instellingen van je smartphone ligt. Mocht het daarmee nog niet verholpen zijn, hebben we nog andere tips om tot een oplossing te komen. 

kpn storing
^ Storingschecker op de KPN website.

 

2. Smartphone instellingen

Als je hebt uitgesloten dat er een storing is bij KPN maar je hebt nog steeds geen signaal dan hebben we nog een aantal tips. Vaak kan het probleem opgelost worden aan de hand van de volgende stappen.

 

Stap 1. Herstart je smartphone als KPN geen service heeft

In veel gevallen is het probleem opgelost wanneer je je smartphone opnieuw opstart. Bij het herstarten worden de instellingen gereset. Dit kan gemakkelijk door de uitknop even ingedrukt te houden en te kiezen voor “Opnieuw opstarten”.

 

Stap 2. Selecteer automatische selectie van het mobiele netwerk van KPN

Controleer via je netwerkinstellingen met welk mobiel netwerk je telefoon is verbonden. Indien je toestel aangeeft dat hij handmatig gekozen wordt, zet hem dan op automatisch. Wanneer hij al stond ingesteld op automatisch, schakel hem dan over op handmatig en vervolgens weer terug op automatisch.

Mobiele netwerken KPN

Deze instellingen kan je terugvinden door naar de instellingen van je smartphone te gaan. De naamgeving verschilt iets per telefoon merk. In de instellingen ga je naar “Verbindingen” of “Netwerken”, vervolgens kies je “Mobiele netwerken” en als laatste klik je op “Netwerkoperators” of “Providers”. Hier selecteer je “Automatisch selecteren” om automatisch het netwerk van je provider te bepalen.

netwerkoperators automatisch selecteren

 

Stap 3. Controleer of vliegtuigmodus niet staat ingeschakeld

Wanneer er geen pictogram voor mobiel netwerk wordt weergegeven, KPN wordt niet getoond en je ziet een vliegtuig icoon, dan staat de vliegtuigmodus ingeschakeld. Daardoor zal je geen service van KPN kunnen ontvangen. Als de vliegtuigmodus is ingeschakeld dan is dit gemakkelijk zelf uit te schakelen. Schuif met je vinger van de bovenrand naar beneden en druk op het vliegtuig icoon om de vliegtuigmodus uit te schakelen.

vliegtuigstand ingeschakeld

 

Stap 4. Controleer je KPN simkaart

De laatste test die je kunt uitvoeren is het wisselen van de KPN simkaart. Wanneer de simkaart in een andere smartphone wel werkt dan ligt het probleem bij je smartphone. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met de winkel waar je de smartphone gekocht hebt, of de fabrikant. Het is ook een optie om de smartphone terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, let wel op dat dan alle gegevens verloren gaan.

Maar wanneer de KPN-simkaart in een andere smartphone ook niet werkt dan ligt het probleem mogelijk bij KPN. In dat geval kan je het beste eerst controleren of buiten wel ontvangst hebt. Zo niet, dan kan je hiervoor het beste contact opnemen met KPN om dit probleem op te lossen.

 

3. Externe oorzaken slechte ontvangst KPN 

Als je na het doorlopen van de bovenstaande stappen nog geen ontvangst hebt is de kans groot dat het signaal van de KPN zendmast je niet bereikt. Dit kan te maken hebben met de isolatie van het pand, wanneer je buiten wel signaal hebt weet je waardoor het komt, dit is gemakkelijk op te lossen met een GSM repeater. Het is ook mogelijk dat de afstand tussen de dichtstbijzijnde KPN zendmast te groot is, waardoor er weinig signaal overblijft.

We horen vaak dat er slechte ontvangst in het buitengebied is, dit heeft onder andere te maken met bomen die het signaal absorberen, waardoor je als klant van KPN geen service hebt.

Daarnaast kunnen obstakels ook voor problemen zorgen, een voorbeeld van een obstakel zijn gebouwen of bergen die het signaal tegenhouden. Wanneer er obstakels tussen jou en de zendmast zitten is de kans aanwezig dat het signaal je niet kan bereiken of dat het zeer slecht is. Het signaal weerkaatst van gebouwen en bergen, hierdoor is het mogelijk dat het KPN signaal je helemaal niet kan bereiken.

Het komt ook vaak voor het gebouw waar je in zit te goed geïsoleerd is, waardoor je geen signaal van KPN ontvangt. Dit is een van de meest voorkomende problemen, maar ook een probleem waar wij de oplossing voor hebben: een GSM repeater.

gsm mast KPN

 

4. Oplossing voor "Geen service KPN" problemen

Op het hoeveelheid zendmasten in Nederland hebben wij geen invloed, maar we kunnen je wel helpen bij het vinden van een geschikte GSM repeater. Elke repeater set die wij verkopen bestaat uit vier onderdelen. Het eerste deel is de buitenantenne. Deze ontvangt het signaal en wordt op het dak geplaatst. Het is belangrijk dat de buitenantenne in de richting van de zendmast van KPN wordt geplaatst.

Het tweede deel is de coaxkabel tussen de repeater en de buitenantenne. Het derde onderdeel is de repeater. Als laatste de binnenantenne, afhankelijk van de afmetingen van de ruimte en het materiaal van de wanden bepaal je de hoeveelheid binnenantennes. Een binnenantenne heeft in een optimaal scenario een bereik van maximaal 300m2. Op basis van de hoeveelheid antennes wordt de sterkte van de repeater bepaald.

Bij het uitzoeken van een geschikte repeater voor KPN zijn de volgende frequenties belangrijk: Voor 2G (bellen/smsen) is dit 900Mhz,voor 4G is dit 800Mhz en voor 5G gebruiken ze 700Mhz. Wanneer je alle drie deze netwerken wilt versterken dan kom je uit bij de RosenFelt ZLE 5G repeaters, zoals de RF ZLE15-RL. Gaat het je enkel om bellen/smsen (2G) dan kan dit bijvoorbeeld met de RF E10S. Als je naast 2G ook 4G wilt versterken kom je op de RF EL10-L

Bij bedrijven of overige locaties waar veel verschillende mensen met verschillende telefoonproviders komen heb je mogelijk een versterker nodig die meer versterkt dan KPN. De meest gebruikte repeater bij middelgrote tot grote bedrijven is de RF LED20-L (2G+4G) of de RF ZLE20-RL (2G+4G+5G). Voor dit soort installaties geven we altijd advies op maat, waarbij we een diagram opstellen hierbij exact doorrekenen wat er nodig is om een goed signaal te creëren. 

 

5. Vrijblijvend advies

Is het onduidelijk welke repeater het meest geschikt is of hoeveel binnenantennes je nodig hebt? Door contact hierover op te nemen kunnen wij met je meedenken en een vrijblijvend advies aanleveren. Dit is met name handig wanneer het om grotere locaties gaat waarbij je meerdere binnenantennes nodig hebt. Je kan met ons contact opnemen via het Advies op maat formulier, of door te bellen of e-mailen. Wat je van ons kunt verwachten:

  • Afstand tot de mast
    Op basis van het adres geven we advies over de richting van de buitenantenne en welk type buitenantenne hiervoor geschikt is.
  • Plattegrond
    Wanneer er een plattegrond beschikbaar is kunnen wij adviseren waar de antennes geplaatst moeten worden.
  • Diagram
    Doormiddel van diagram laten we zien hoe alles met elkaar verbonden is, wat de verliezen zijn en hoeveel dB er per binnenantenne uitkomt.
  • Offerte
    Een overzicht van de benodigde producten en de kosten hiervan.